طلاق در دوران عقد از طرف زن و مرد + طلاق دختر باکره

طلاق در دوران عقد از طرف زن و مرد | طلاق دختر باکره
5
(5)

پس از انعقاد عقد نکاح، زن و مرد می‌توانند زندگی مشترک خود را شروع کنند. با این حال گاهی اوقات وجود برخی مشکلات، زمینه را برای طلاق در دوران عقد فراهم خواهد کرد. به طور کلی طلاق در دوران عقد فرقی با طلاق بعد از شروع رسمی زندگی مشترک ندارد و صرفا از بابت حقوق مالی زوجه تفاوت هایی دارد که آن هم به باکره یا باکره نبودن زن بستگی دارد.

اگر مایلید از وکیل پایه یک و مجرب طلاق در تهران خدمات تخصصی دریافت کنید، پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با شرایط و مراحل همکاری و دریافت مشاوره رایگان به صفحه وکیل طلاق مراجعه کنید.

تماس با کارشناسان ندای حق

در ادامه، طلاق از طرف زوج و زوجه را در دوران عقد بررسی کرده و شرایط و مراحل مربوط به آن را شرح می‌دهیم. اگر قصد دارید اطلاعات جامع  و مفیدی را در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

طلاق در دوران عقد

بعد از جاری شدن صیغه عقد نکاح، زوجین زن و شوهر محسوب می شوند و ممکن است به دلیل بروز مشکلات خاصی، تصمیم به جدایی گرفته شود. در چنین شرایطی که زوجین هنوز زندگی مشترک خود را رسما شروع نکرده اند، باکره بودن یا نبودن زن در دوران عقد برای طلاق گرفتن، برای فرد تبدیل به موضوعی مهم و حیاتی می شود که علاوه بر آثار و تبعات خانوادگی و حیثیتی، آثار حقوقی نیز خواهد داشت. طلاق در دوران عقد و طلاق بعد از شروع رسمی زندگی مشترک، صرفا از نظر حقوق مالی زوجه تفاوت هایی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

اگر قصد اجرا گذاشتن مهریه را دارید، برای آشنایی با شرایط، مدارک و نحوه اجرای مهریه، مقاله اجرا گذاشتن مهریه را مطالعه کنید.

طلاق-دختر-باکره
طلاق-دختر-باکره

طلاق دختر باکره

میزان مهریه در طلاق دختر باکره متفاوت است. در حالتی که زوجه باکره بوده و تقاضای طلاق از جانب او مطرح شود، باید دلایل قانونی را به دادگاه صالح ارائه دهد. با این وجود زوجه باید توجه داشته باشد که در صورت باکره بودن، نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

علاوه بر این، در صورتی که زوجه باکره بوده و درخواست طلاق از جانب وی مطرح شود، طلاق از نوع بائن خواهد بود و زوج امکان رجوع به زوجه را پس از طلاق نخواهد داشت. این در حالی است که اگر درخواست طلاق از طرف مرد باشد، باید حقوق مالی زن مطابق با قانون پرداخت شود. در ضمن، در صورت وجود بکارت زن، زوج و زوجه می‌توانند پس از طلاق، نام همسر را از شناسنامه خود حذف کنند.

برای آشنایی با شرایط ثبت طلاق در شناسنامه یا نحوه عدم ثبت آن، راهنمای جامع ثبت طلاق در شناسنامه را مطالعه کنید.

طلاق در دوران عقد از طرف زن

در شرایطی که دلایل و مدارک قانونی برای طلاق وجود داشته باشد، طلاق در دوران عقد از طرف زن صورت خواهد گرفت. بنابراین، در صورت وجود و اثبات یکی از شروط دوازده‌گانه عقدنامه، زن می‌تواند از مرد جدا شود. به عنوان مثال، در همان دوران عقد، زوجه متوجه اعتیاد همسر به مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکلی شود، یا سوء رفتار و حرکات غیر متعارف را در زوج ببیند و دیگر مواردی که نشانه عسر و حرج زن (سختی و مشقت فراوان در ادامه زندگی مشترک برای زن) باشد. در این صورت می تواند در همان دوران عقد، دادخواست طلاق را مطرح نماید.

برای آشنایی با شرایط و مراحل طلاق از طرف زن، راهنمای جامع طلاق از طرف زن را مطالعه کنید.

طلاق در دوران عقد از طرف مرد

با توجه به اینکه حق طلاق با مرد است، بین دوران عقد و غیر آن فرقی ندارد. در صورتی که طلاق در دوران عقد به درخواست زوج باشد، ابتدا باید تمام حقوق مالی زوجه پرداخت شود که این حقوق مالی در صورت دوشیزه بودن زوجه، نیمی از مهریه مندرج در سند ازدواج و علاوه بر این در صورت وجود شرط تنصیف اموال، نصف دارایی به دست آمده پس از دوران عقد، متعلق به زوجه خواهد بود. البته این مورد فقط در صورتی است که طلاق از جانب مرد باشد. در غیر اینصورت تنصیف اموال، انجام نخواهد شد.

اگر قصد دارید با شرایط و مراحل طلاق از طرف مرد آشنا شوید، مقاله طلاق از طرف مرد را مطالعه کنید.

مدارک-لازم-برای-طلاق-در-دوران-عقد
مدارک-لازم-برای-طلاق-در-دوران-عقد

مدارک لازم برای طلاق توافقی در دوران عقد

این مدارک عبارتند از:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه زوجین
  • اصل عقدنامه  و در صورت عدم دسترسی رونوشت آن
  • گواهی بکارت اخذ شده از پزشکی قانونی
  • وکالت‌نامه حق طلاق زوجه (در مواردی که زوجه حق طلاق محضری دریافت می کند).
  • تنطیم دادخواست طلاق در دفاتر خدمات
  • صورتجلسه توافقات زوجین
  • نظر مشاور و داور
  • گواهی عدم امکان سازش دادگاه

برای آشنایی با سریع ترین راه طلاق از طرف مرد و زن یا توافقی، مقاله جامع سریع ترین راه طلاق را مطالعه کنید.

شرایط و مراحل طلاق در دوران عقد

چنانچه طلاق در دوران عقد از طرف مرد باشد، نیازی به کسب رضایت زن نخواهد بود. در صورتی که طلاق از جانب زوجه باشد، زن باید دلایل محکمه‌ پسند را به دادگاه خانواده ارائه داده و آنها را اثبات کند. این در حالی است که در صورت وجود حق طلاق برای زوجه، نیازی به ارائه دلیل و مدرک نخواهد بودو در واقع، با ارائه وکالتنامه محضری، این موضوع قابل انجام است. همچنین، در صورتی که زوجین توافق داشته باشند، طلاق در دوران عقد با طلاق بعد از ازدواج روال مشابهی دارند که زوجین در مورد نحوه پرداخت یا بخشش حقوق مالی نیز توافق می نمایند.

برای دریافت مشاوره رایگان در مورد شرایط طلاق توافقی به لینک وکیل طلاق توافقی مراجعه کنید.

و اما مراحل طلاق در دوران عقد عبارت است از:

  • ثبت‌نام در سامانه تصمیم و اخذ نوبت
  • شرکت در جلسات مشاوره و غربالگری بهزیستی
  • اخذ گواهی عدم سازش و ارائه آن به دفتر خدمات قضایی
  • تقدیم دادخواست و تشکیل جلسه رسیدگی و تقدیم دلایل به دادگاه
  • مراجعه به پزشکی قانونی جهت دریافت گواهی بکارت
  • بررسی پرونده طلاق توسط دادگاه و صدور حکم
  • جاری کردن صیغه طلاق و ثبت آن در شناسنامه زوجین
آیا-طلاق-در-دوران-عقد-مهریه-تعلق-میگیرد؟
آیا-طلاق-در-دوران-عقد-مهریه-تعلق-میگیرد؟

آیا طلاق در دوران عقد مهریه تعلق میگیرد؟

چنانچه طلاق در دوران عقد بوده و زوجه باکره باشد، نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت. با این وجود در شرایطی که زن باکره نباشد، زوج موظف به پرداخت مهریه کامل زوجه خواهد بود.

برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان از وکیل پایه یک در مورد تکلیف مهریه در طلاق در دوران عقد، به مقاله بهترین وکیل مهریه تهران مراجعه کنید و از وکلای باتجربه ندای حق راهنمایی بگیرید.

تجربه طلاق به دلیل باکره نبودن دختر

اگر زن به قصد فریب مرد در زمان عقد نکاح، خود را باکره معرفی کرده و به سبب بکارت زن، عقد نکاح جاری شده باشد، تدلیس اتفاق خواهد افتاد. بنابراین، در صورت اثبات ادعای زوج یا اقرار زوجه، عقد نکاح فسخ خواهد شد و اگر ثابت نشود، در صورت طلاق، زوج  باید تمام مهریه را بپردازد.

طلاق توافقی در دوران عقد چقدر زمان میبرد؟

مدت زمان از پیش تعیین شده‌ای برای طلاق توافقی وجود ندارد. با این حال، به طور کلی ثبت نام در سامانه تصمیم، شرکت در جلسات مشاوره، تقدیم دادخواست و انجام اقدامات قانونی و در نهایت پس از ارائه نظر مشاور خانواده، تا گواهی عدم سازش توسط دادگاه صالح صادر شده و تا زوجین آن را ثبت کنند، بین سه الی شش ماه طول خواهد کشید. در صورتی که وکلای ندای حق وکیل شما باشند، در مدت زمان کوتاه تری و بدون نیاز به حضور زوجین در هیچ مرحله ای این فرایند طی می شود.

گواهی پزشکی قانونی برای طلاق در دوران عقد لازم است؟

در شرایطی که زوجه برای طلاق در دوران عقد قصد اثبات بکارت خود را داشته باشد، باید گواهی پزشکی قانونی را دریافت کند. در این شرایط، دادگاه زوجه را برای دریافت گواهی بکارت به پزشکی قانونی معرفی می‌ کند. در نهایت، پس از ارائه گواهی به دادگاه، بکارت زن اثبات خواهد شد و در دادنامه درج گردیده و یک نسخه از آن نیز به دفترخانه طلاق داده می شود. اگر زوجه باکره نباشد، مانند دیگر طلاق ها، باید تست عدم بارداری بدهد.

سوالات متداول
زن در چه شرایطی می تواند برای طلاق در دوران عقد اقدام کند؟

درصورتی که بتواند با ارا ئه دلیل محکمه پسند، عسر و حرج خود را در دادگاه اثبات کند.

طلاق از طرف مرد در دوران عقد چگونه است؟

مرد برای طلاق در دوران عقد، مانند سایر طلاق ها نیاز به دلیل خاصی ندارد. اما باید حقوق مالی زوجه را پرداخت نماید.

در طلاق توافقی حقوق مالی زوجه چگونه محاسبه می شود؟

در طلاق توافقی، تنها موضوع حائز اهمیت، توافق بین زوجین بدون درگیری است. بنابراین، حقوق مالی زن نیز در نتیجه توافق مشخص می شود و دادگاه بر مبنای آن رای صادر می کند.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 5 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 5

هنوز امتیازی داده نشده است.

وکیل ملکی

0 (0) بهترین وکیل خانواده در تهران با توجه به گستردگی دعاوی مربوط به خانواده، بهترین وکیل

ادامه مطلب >

وکیل کیفری

0 (0) بهترین وکیل خانواده در تهران با توجه به گستردگی دعاوی مربوط به خانواده، بهترین وکیل

ادامه مطلب >

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *