توقیف اموال برای مهریه (مدت زمان، شرایط و مراحل)

توقیف اموال برای مهریه | مدت زمان، شرایط و مراحل
4.6
(9)

مهریه یکی از حقوق مختص عقد ازدواج است و چنانچه زوجه آن را مطالبه نموده و زوج پرداخت نکند، می تواند درخواست توقیف اموال برای مهریه نماید. وفق ماده 1081 قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر شده و می تواند هر نوع تصرفی در آن بنماید.

جهت دریافت مشاوره حقوقی رایگان از وکیل مهریه مجرب با شماره ثابت زیر تماس بگیرید و یا به شماره واتساپ پیام ارسال کنید و از وکلای گروه حقوقی ندای حق راهنمایی بگیرید.

تماس با کارشناسان ندای حق

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه یکی از شایع ترین دعاوی خانوادگی است. در این نوشتار قصد داریم در مورد توقیف اموال برای مهریه، مدت زمان، مراحل و هزینه آن صحبت کنیم.

توقیف اموال برای مهریه

با بیشتر شدن پرونده‌های طلاق در طی سال‌های اخیر، مطالبه مهریه به وسیله بانوان افزایش پیدا کرده است. تا جایی که امروزه توقیف اموال برای مهریه باعث شده است تا بیشتر خانم‌ها برای دستیابی به حقوق مالی خود، با در بسته مواجه نشوند.

طبق قانون، هر چیزی که مالیت داشته و بتوان آن را تملک نمود، می توان مهر نیز قرار داد. با توجه به این تعریف، توقیف اموال برای مهریه در یک دسته بندی کلی شامل توقیف حساب بانکی، اپارتمان، زمین، سهام بورس، سهم الارث، کسر از حقوق (در صورتی که زوج کارمند باشد )، سرقفلی و حتی بازداشت وجه یا طلبی که زوج نزد دیگری دارد. نیز خواهد بود.

مطالبه مهریه و توقیف اموال از دو راه اجرای ثبت و دادگاه امکانپذیر است. درخواست مهریه و توقیف اموال از طریق اداره ثبت مقدم بر مطالبه آن از طریق دادگاه است و زوجه باید ابتدا به اداره ثبت مراجعه کند.

اگر مایلید با شرایط و مراحل درخواست مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه آشنا شوید، به مقاله اجرا گذاشتن مهریه مراجعه کنید.

شرایط-توقیف-اموال-برای-مهریه
شرایط-توقیف-اموال-برای-مهریه

شرایط توقیف اموال برای مهریه

در طی چند سال گذشته، شرایط توقیف اموال برای مهریه تغییر چندانی نداشته است. با این وجود نحوه اجرا  مهریه دستخوش چند تغییر کوچک شده‌ است. با این تفاسیر در وهله اول مطالبه مهریه باید از طریق اداره پنجم اجرای ثبت انجام شود و در صورت کشف نشدن اموال زوج، زوجه می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند.  

در واقع زوجه باید گواهی مربوطه مبنی بر عدم شناسایی اموال را از اجرای ثبت گرفته و با شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه را ثبت کند. دادگاه خانواده پس از وصول دادخواست مهریه، اقدام به تعیین وقت رسیدگی کرده و در یک جلسه اقدام به صدور رای می نماید.

لیست اموال قابل توقیف برای مهریه

بر اساس قوانین، لیست اموال قابل توقیف برای مهریه شامل اموال منقول مانند خودرو و اموال غیر منقول مانند زمین، ملک، حساب های بانکی و… خواهد بود. با این وجود بر اساس ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، اموالی که برای ادامه زندگی زوج لازم بوده و در دسته مستثنیات دین قرار می گیرند، قابل توقیف نخواهند بود.

از جمله اموالی که به تشخیص و صلاحدید دادگاه جزء مستثنیات محسوب شده و قابل توقیف نیست می توان به یک خط تلفن همراه، ودیعه مسکن، ابزار کار زوج و خودرویی که زوج برای امرار معاش از آن استفاده می کند، اشاره نمود.

مراحل-توقیف-اموال-برای-مهریه
مراحل-توقیف-اموال-برای-مهریه

مراحل توقیف اموال برای مهریه

در مراحل توقیف اموال برای مهریه از طریق اداره ثبت، خواهان باید به دفترخانه محل اجرای عقد مراجعه کرده و از طریق دفترخانه خواستار صدور اجراییه شود. پس از ارسال درخواست به آخرین نشانی زوج، متقاضی باید برای تشکیل پرونده به اداره ثبت مراجعه کند.

در صورتی که پس از گذشت یک موعد دو ماهه، اموال مرد شناسایی و توقیف نشوند یا پس از گذشت شش ماه، وصول مهریه انجام نشود؛ زوجه باید پس از اخذ گواهی از اداره اجرای ثبت، دادخواست تقاضا مهریه را از طریق یکی از دفاتر خدمات قضایی به ثبت برساند.

برای آشنایی با شرایط و مراحل طلاق غیابی، هنگامی که یکی از طرفین در دادگاه حاضر نمی شود، به صفحه طلاق غیابی مراجعه کنید.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه متغیر است؛ چرا که توقیف اموال از دو طریق انجام پذیر خواهد بود. در روش اول زوجه باید از طریق اداره ثبت اقدامات لازم را انجام دهد در روش دوم باید از طریق دادگاه صالح به رسیدگی اقدم کند.

 در هر دو صورت پس از ارسال ابلاغیه، زوج یک فرصت 10 روزه برای پرداخت مهریه خواهد داشت. چنانچه پس از گذشت موعد مقرر، مهریه زن پرداخت نشده باشد، اموال توقیف شده به مزایده گذاشته خواهند شد.

هزینه-توقیف-اموال-برای-مهریه
هزینه-توقیف-اموال-برای-مهریه

هزینه توقیف اموال برای مهریه

همان طور که گفتیم طی تغییرات اخیر در قوانین، مناسب ترین راه برای تقاضای مهریه و توقیف اموال، اجرای ثبت است که هزینه کمتری نیز نسبت به توقیف اموال برای مهریه از طریق دادگاه دارد.

بر اساس قوانین حال حاضر کشور، هزینه توقیف اموال برای مهریه از طریق اداره ثبت یک بیستم مهریه است. این در حالی است که همین مبلغ برای اقدام از طریق دادگاه برای دین کمتر از 200 میلیون ریال معادل با 2.5 درصد از ارزش خواسته است. این مبلغ برای مازاد نیز، 3.5 درصد ارزش خواسته محاسبه خواهد شد.

در صورت مطالبه مهریه از طریق دادگاه، با توجه به مبلغ سنگین هزینه دادرسی، زوجه می تواند چنانچه توان پرداخت این هزینه را نداشت، همزمان با طرح دادخواست مطالبه مهریه، اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را نیز تقدیم دادگاه نماید.

رفع توقیف اموال برای مهریه

در حال حاضر رفع توقیف اموال برای مهریه فقط در دو صورت امکان پذیر خواهد بود. در روش اول زوج با پرداخت کامل مهریه زوجه می تواند رفع توقیف را انجام دهد. در حالت دوم نیز چنانچه پس از ارائه دادخواست اعسار به دادگاه، ناتوانی فرد در پرداخت مهریه مورد پذیرش دادگاه قرار گیرد، مهریه تقسیط شده و رفع توقیف از اموال صورت می گیرد.

به عنوان مثال، زوج تنها یک خانه برای سکونت داشته باشد ان هم با متراژ و ارزش کم که در این حالت ملک توقیف شده، مستثنیات دین محسوب گردیده و اگر توقیف هم شده باشد باید رفع گردد.   

 مزیت داشتن وکیل در توقیف اموال برای مهریه

با توجه به اینکه مراحل استعلامات وتوقیف اموال والبته پس از ان مزایده، بسیار دشوار و زمان بر می باشد ودر صورت هرگونه تاخیر در اقدام به موقع ممکن است خواهان را دچار مشکلات عدیده کند، لذا بهتر است برای طی نمودن این روند طولانی، از وکیل مهریه که در این زمینه تجربه لازم را دارد، کمک بگیرید.

سوالات متداول
بعد از توقیف اموال برای مهریه چه باید کرد؟

به این بستگی دارد که اموال جزو مستثنیات دین باشند یا خیر. در صورتی که باشندرفع توقیف انجام می شود و در غیر این این صورت، اموال توقیف شده توسط کارشناس ارزش گذاری شده و از طریق مزایده به فروش می رسد و مهریه از آن وصول می گردد .

مدت زمان لازم برای توقیف اموال برای مهریه چقدراست؟

درصورت مطالبه مهریه توسط زوجه، یک مهلت ده روزه برای پرداخت به زوج داده می شود.

توقیف اموال برای مهریه از طریق اجرای ثبت بهتر است یا دادگاه؟

قاعدتا هم به لحاظ هزینه و هم سرعت رسیدگی، اجرای ثبت مناسب تر است.

چه اموالی برای مهریه امکان توقیف ندارد؟

تمامی اموال اعم از منقول و غیر منقول، حسابهای بانکی، کسر از حقوق، قابل توقیف هستند. مگر اینکه مستثنیات دین باشند.

چگونه با وکلای مجرب گروه حقوقی ندای حق تماس بگیریم؟

در ساعات کاری با شماره 02166895246 تماس بگیرید یا به صورت 24 ساعته به شماره 09390188663 در واتساپ پیام دهید.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 4.6 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 9

هنوز امتیازی داده نشده است.

2 پاسخ

  1. در توقیف خودرو آیا صرفا خودرو توسط مرجع قانونی توقیف میشه و به پارکینگ منتقل میشه یا اینکه به عنوان بخشی از مهریه در اختیار خانم قرار می گیره؟

    1. بله. خودرو توقیف و در اختیار مرجع قانونی قرار گرفته و از طریق مزایده به فروش می رسد. برای رفع توقیف از خودرو باید مهریه به صورت یکجا پرداخت شده یا در دادگاه با اعسار مرد (ناتوانی در پرداخت) موافقت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *