ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور

5
(2)

ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور مطابق ماده ۲۲ قانون ثبت احوال در کشور ایران، باید حتما به افرادی که به عنوان ماموران کنسولی محل اقامت متوفی هستند، اطلاع داده شود. چنانچه یکی از نزدیکان شما در خارج از کشور فوت کرده و به دنبال گرفتن سند وفات او هستید و نمی‌دانید چگونه ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور باید انجام شود، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

سند وفات رسمی

سند وفات به مدارک قانونی اشاره دارد که فوت هر فردی را در آن  ثبت می‌کنند. فردی که درخواست ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور را دارد، بایستی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در در محل اقامت خود مراجعه کند.

 چه کسانی امکان دریافت گواهی وفات را دارند؟

افرادی که می‌توانند به ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور اقدام نمایند، عبارتند از:

  • نزدیکترین افراد از بستگان و خویشاوندان فرد متوفی
  • صاحب مکانی که فرد در آنجا فوت کرده، یا نماینده او
  • هر شخصی که در زمان فوت در کنار متوفی حضور داشته است.
  • ماموران انتظامی و قضایی 
  • پرسنل قبرستان 

 اسناد و مدارک موردنیاز برای ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور

اسناد و مدارک که برای ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور مورد نیاز است عبارتند از:

  • تکمیل نمودن فرم درخواست ثبت رسمی فوت برای فرد متوفی
  • ارائه اصل گواهی فوت برای وی صادره توسط ماموران کنسولی محل سکونت متوفی
  • ارائه کارت ملی و اصل شناسنامه فرد متوفی یا گذرنامه وی
  • ارائه اصل مدارک خارجی مربوط به فوت او
  • پرداخت هزینه برای هر برگ گواهی وفات مطابق تعرفه جاری (طبق جدول هزینه های خدمات کنسولی چنانچه اعلام کننده فوت، خواهان دریافت “خلاصه رونوشت ثبت واقعه فوت” هم باشد)

نکته مهم: پس از ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور و درج شدن فوت فرد متوفی، شما می‌توانید از نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اخذ گواهی فوت به تعدادی که نیاز دارید، اقدام نمایید. کافیست، فقط یک بار به کنسول‌گری مراجعه داشته باشید تا در مدت زمان 30 دقیقه، این مدرک برای شما صادر گردد.

نحوه ثبت فوت و صادرشدن گواهی وفات

به منظور ثبت فوت و اخذ گواهی وفات، کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور در ایران، در ساعات اداری به پاسخگویی مراجعین می ‎پردازند و چنانچه مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشید، کارکنان اداره مربوطه، موظف هستند تا در همان روز، به ثبت وفات و صادر نمودن گواهی فوت اقدام‌ نمایند.

اگر شناسنامه فرد متوفی در خارج از کشور را به همراه خود نداشته باشید، باید مدرکی ارائه کنید تا هویت وی را احراز نماید پس از انجام این کار و طی شدن  مراحل اداری، وفات وی ثبت شده و گواهی وفات برای فرد خارج از کشور صادر می‌گردد.

نکات مهم برای ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور

  • حتما بکوشید به تعدادی که نیاز دارید، گواهی فوت فرد متوفی را از نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بگیرید.
  • بهتر است اعلام وفات فرد متوفی طی مهلت مشخص شده (یعنی۱۰ روز) به سازمان ثبت احوال یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران اعلام گردد.
  • پس از مرگ فرد، گواهی فوت جایگزین شناسنامه او خواهد شد. در هر کجا که مورد نیاز است باید از این گواهی استفاده کنید.
  • در زمان اخذ گواهی فوت برای فرد خارج از کشور، از صحت و سقم آنچه در آن درج شده اطمینان حاصل کنید.

با در نظر گرفتن این مساله که فوت هر فرد خارج از کشور، قطعا تبعات قانونی و اداری را با خود به همراه خواهد داشت (همچون: تدفین در محل فوت متوفی، انتقال جسدش به کشور ایران و یا مباحث مربوط به ارث)، بر این اساس به هموطنان عزیز می‎‌گوییم که جهت تسریع در انجام امور کفن و دفن، بهتر است که مراتب هر چه سریع تر به اطلاع اداره های مربوطه در ایران برسد.

نکته مهم: چنانچه گواهی عدم ثبت وفات برای متوفی ارائه نگردد، اداره ثبت احوال ایران خود را موظف می‎‌داند  تا به واسطه اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور، اقدامات لازم را انجام بدهد.

جمع بندی 

در رابطه با شرایط ثبت فوت ایرانیان خارج از کشور  باید فورا به ماموران کنسولی در محل زندگی شخص فوت شده مراجعه کنید و اگر مدارک هویتی متوفی در دسترس نبود می توانید به سازمان ثبت احوال در کشور ایران مراجعه و وفات را اعلام کنید تا روند قانونی صدور گواهی فوت انجام گیرد. و در واقع برای مقدمات انجام انحصار وراثت نیاز به گواهی فوت خواهد بود. برای اخذ گواهی فوت و امور مربوط به انحصار وراثت بدون حضور در هیچ مرحله ای از طریق واتساپ با کارشناس گروه حقوقی ندای حق  در ارتباط باشید.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 5 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 2

هنوز امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *