دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع | وکیل فروش املاک مشاع
4.6
(9)

آیا می‌دانید ملک مشاع چیست؟ آیا با مراحل دستور فروش ملک مشاع آشنا هستید؟ ملک مشاع، به مال غیر منقولی اطلاق می‌ شود که بیش از یک مالک دارد. با این حساب مالکین بر کل مال، مالکیت خواهند داشت و فروش مال مشاع باید با کسب اجازه سایر شرکا انجام شود. در این مطلب مراحل فروش مال مشاع را بررسی می‌ کنیم. سپس مهم‌ ترین نکات در این زمینه را شرح می‌ دهیم. اگر قصد دارید از مراحل قانونی فروش مال مشاع مطلع شوید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی از وکلای با تجربه گروه حقوقی ندای حق با شماره های زیر تماس بگیرید و ضمن دریافت راهنمایی های لازم، از نحوه و مراحل رسیدگی به پرونده و هزینه های دادرسی مطلع شوید.

تماس با کارشناسان ندای حق

فروش ملک مشاعی بدون اجازه شریک

مهم‌ترین مسئله‌ای که در زمینه فروش مال مشاع وجود دارد این است که فروش یا تقسیم مال باید با رضایت تمام شرکا باشد. فروش ملک مشاع از مصادیق انتقال مال غیر است. جهت آشنایی با انتقال مال غیر و قوانین و مجازات آن به لینک فروش مال غیر مراجعه کنید. 

در این شرایط فردی که تصمیم فروش سهم را دارد باید به اداره ثبت مراجعه کرده و درخواست افراز ملک مشاع را ارائه دهد. در این حالت، درخواست بررسی شده و به آن رسیدگی خواهد شد. با این وجود گاهی اوقات امکان افراز املاک مشاع وجود نخواهد داشت یا شرکا به توافق نخواهند رسید.

در این حالت باید از طریق دادگاه، دستور فروش ملک مشاع را دریافت کرد. در شرایطی که یکی از شرکا برای فروش مال اقدام کرده باشد؛ معامله نسبت به سهم او صحیح تلقی خواهد شد. با این وجود در خصوص سهم سایر شرکا، معامله فضولی خواهد بود. بر این اساس در صورت قبول کردن سایر شرکا، معامله نسبت به سهم آن‌ها نیز صحیح و در صورت رد کردن، باطل خواهد بود.

برای آگاهی از تصرف عدوانی و نحوه شکایت و مجازات آن روی لینک تصرف عدوانی در ملک مشاع کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز برای فروش ملک مشاعی

برای دریافت دستور فروش ملک مشاع، خواهان یا وکیل قانونی او باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و ارائه دهند. این مدارک به ترتیب عبارتند از:

  • تنظیم دادخواست
  • تصویر کارت ملی فرد
  • ارائه اصل و تصویر سند
  • ارائه گواهی عدم افراز
  • واریز کردن هزینه دادرسی
  • نکات مهم در دستور فروش ملک مشاعی

برای درخواست دستور فروش ملک مشاع چند نکته مهم و کلیدی وجود خواهد داشت که باید پیش از هر اقدام قانونی به آن‌ها توجه کرد. این نکات به ترتیب اولویت شامل موارد زیر خواهند بود:

برای ارائه دادخواست دستور فروش ملک مشاع، رسیدگی و اجرای آن، به مدت زمان زیادی نیاز نخواهد بود. بنابراین، در طی 2 الی 6 ماه رسیدگی انجام خواهد شد.

برای صدور گواهی عدم افراز، مرجع صالح به رسیدگی واحد ثبتی مکانی است که ملک در آنجا واقع شده است. با این حساب باید به این نکته توجه داشت که این مرجع فقط برای املاکی گواهی صادر خواهد کرد که جریان ثبتی آن‌ها به پایان رسیده باشد. در این زمینه تفاوتی بین املاک ثبت شده و ثبت نشده وجود نخواهد داشت.

هزینه مورد نیاز برای دستور فروش ملک مشاع، شامل هزینه لازم برای مزایده و دادرسی است. در صورت تقاضای فروش توسط یکی از شرکا، به جای حکم فروش، دستور فروش صادر خواهد شد.

تفاوت دستور فروش و تقسیم ترکه

برخلاف تصور نادرست عموم افراد، بین دستور فروش ملک مشاع و تقسیم ترکه تفاوت‌های زیادی وجود دارد. با این تفاسیر می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت‌های تقسیم ترکه و دستور فروش عبارتند از:

تقسیم ترکه در دسته دعاوی ترافعی قرار می‌گیرد که برای رسیدگی به آن باید جلسه رسیدگی تشکیل شده و طرفین دعوا یا وکلای آن‌ها حضور داشته باشند. با این وجود دستور فروش در دسته دعاوی غیر ترافعی قرار گرفته و در بیشتر مواقع جلسه‌ای برای رسیدگی به آن تشکیل نمی‌شود. با این تفاسیر فقط یک دستور برای فروش مال صادر خواهد شد.

در زمان رسیدگی به دعوای تقسیم ترکه، ابتدا اموال مشاع بین تمام شرکا تقسیم خواهند شد. با این وجود در شرایطی که تقسیم مال امکان‌پذیر نباشد؛ اموال فروخته شده و در نهایت مبلغ آن بین شرکا تقسیم می‌شود. این در حالی است که در مورد دعوای دستور فروش، رویکرد متفاوتی وجود خواهد داشت. بنابراین، دادگاه بدون پیش نیاز و به صورت مستقیم دستور فروش مال مشاع را صادر می‌کند.

در شرایطی که مال مشاع پس از فوت فرد به وراث رسیده باشد، بهتر است ابتدا دعوای تقسیم ترکه مطرح شود؛ چرا که برخی از دادگاه‌های صالح به رسیدگی، ماترک را از طریق دعوای دستور فروش قابل فروش نمی‌دانند. بنابراین، توصیه می‌شود در این حالت دعوای تقسیم ترکه توسط وراث مطرح شود.

در شرایطی که مال مشاع بین طرفین، وراثتی نباشد؛ به درخواست دستور فروش ملک مشاع سریع‌تر رسیدگی خواهد شد.

چه کسانی حق درخواست دستور فروش ملک مشاع را از دادگاه دارند؟

شرکا باید دادخواست خود را به دادگاه محل وقوع مال غیر منقول ارائه دهند. با این حساب در شرایطی که چند نفر مالک باشند؛ هر یک از شرکا می‌توانند دستور فروش ملک مشاع را از دادگاه تقاضا کنند. در این شرایط هر یک از شرکا باید طرف دعوا قرار گیرند. به عنوان مثال در شرایطی که 5 نفر مالک ملک باشند و یکی از این شرکا درخواست دستور فروش ملک را داشته باشد؛ باید چهار شریک دیگر را به عنوان خوانده قرار دهد.

نکته مهم اینکه دستور فروش درواقع یک دستور است و حکم یا قرار نیست که قابل اعتراض وتجدیدنظر خواهی باشد وچنانچه یکی از شرکاء مشاعی مدعی اشتباهی در دستور فروش باشد باید طرح دعوی تحت عنوان ابطال دستور فروش را مطرح نماید و البته اقدامات تامینی دستور موقت هم به جهت جلوگیری از فروش ملک تا تعیین تکلیف نهایی را ضمن دادخواست اصلی درخواست نماید .

نکته:همانطور که گفتیم دستورفروش رای محسوب نمیشود که غیابی وحضوری تلقی گردد ولذا نیازی هم به ارائه ضمانت جهت اجرای رای غیابی نیست و حتی اگر بعد از دستور فروش توسط دادگاه شریک یا شرکایی حضورنیابند تفاوتی نداشته ودستور فروش اجرا خواهد گردید .

وکیل ملکی دستور فروش املاک مشاعی

امروزه درخواست دستور فروش ملک مشاع باید پس از طی کردن مراحل و مقررات قانونی انجام شود. با این تفاسیر توصیه می‌شود پیش از هر اقدامی، با یک وکیل متبحر و کاربلد ملکی مشورت کنید.. در حال حاضر وکلای ملکی با اطلاع داشتن از مقررات افراز املاک مشاع می‌توانند صفر تا صد مراحل اخذ گواهی، درخواست دستور فروش و … را انجام دهند.

چرا که مسائل مرتبط با املاک مشاعی پیچیدگی های خاص خود را دارد که طی نمودن پروسه مربوط به هرکدام مستلزم رعایت قوانین ومقررات مربوط به خود است.گروه حقوقی ندای حق با داشتن سالها تجربه در این زمینه میتوانند شما را تا اخذ نتیجه مطلوب یاری رسانند .برای درخواست مشاوره و بررسی مدارک با کارشناس مجموعه درواتساپ درارتباط باشید .

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 4.6 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 9

هنوز امتیازی داده نشده است.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *