3 نکته طلایی وکالت در طلاق

3 نکته طلایی وکالت در طلاق
5
(6)

وکالت در طلاق یا همان حق طلاق خود دارای حالات و شرایط متفاوتی می باشد. اگر قصد دادن حق طلاق یا وکالت در طلاق را به همسر خود دارید، باید نکات مهم آن را بدانید. برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان در مورد حق طلاق می توانید با شماره ثابت زیر تماس گرفته یا در پیامرسان واتساپ سوال خود را مطرح کنید تا وکلای مجرب و پایه یک ندای حق در امور خانواده شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

تماس با کارشناسان ندای حق

در این مقاله سه نکته طلایی وکالت در طلاق را دانستن و رعایت آنها بسیار حائز اهمیت است، معرفی کرده و توضیح داده ایم. با ما همراه باشید.

وکالت در طلاق بلاعزل باشد

همان طور که می دانید، وکالت به معنای نمایندگی است و قراردادی است که ما از طریق آن، شخصی را برای انجام اعمال حقوقی خود مثل فروش ملک، یا امور اداری و یا طلاق و … نماینده خود قرار می دهیم. در واقع ما در این قرارداد شخص وکیل و موکل و موضوع قرارداد را داریم. وکالت، ماهیتا عقد جایز است و از ویژگی های عقد جایز این است که هریک از طرفین، هر زمان می توانند آن را برهم بزنند و باطل کنند.

برای آشنایی با شرایط، مدارک و مراحل طلاق در صورت داشتن وکالت در طلاق، روی مقاله طلاق با داشتن حق طلاق کلیک کنید.

یعنی وکیل می تواند استعفا دهد و موکل می تواند وکیل را عزل کند. اما گاهی طرفین عقد وکالت توافق می کنند که امکان عزل وکیل و بر هم زدن قرارداد وکالت توسط موکل دیگر وجود نداشته باشد. این نوع وکالت “بلاعزل” نامیده می شود.

درمورد وکالت زن در طلاق، براساس فقه اسلامی و قانون مدنی، حق طلاق اساسا برای مرد است. اما برای اینکه زن نیز به نوعی حق طلاق داشته باشد و بتواند از این اختیار استفاده کند، تنها راهکار موجود، دادن وکالت از سوی زوج به زوجه است که در واقع روش معمول بدین شکل است که واگذاری وکالت به زوجه صورت می گیرد، وگرنه وکالت در طلاق می تواند به شخص دیگری غیر از زوجه نیز اعطا شود. حال برای وکالت در طلاق، مرد می تواند حق طلاق را به موجب یک وکالت رسمی تنظیمی در دفترخانه اسناد رسمی، به زن واگذار کند تا زن بتواند با آن وکالت از طرف مرد، خودش را مطلقه کند.

در نحوه تنظیم وکالت، نکته مهم اینجاست که وکالت در طلاق “بلاعزل” باشد که معمولا دفاتر اسناد رسمی عبارت “موکل حق عزل وکیل را ضمن عقد خارج لازم از خود سلب می نماید” را درج می نمایند که در این صورت دیگر موکل حق عزل وکیل خود را نخواهد داشت. این یک ویژگی بسیار مهم است که تا زمانی که عقد لازم پا برجاست، این وکالت هم به قوت خود باقی است و غیر قابل عزل خواهد بود.

اگر به دنبال مشاوره رایگان یا همکاری با وکیل طلاق مجرب برای انواع طلاق توافقی و یکطرفه می باشید، روی لینک وکیل طلاق کلیک کنید.

 قابل توکیل به غیر باشد

یعنی در قسمت حدود اختیارات وکیل، حق توکیل به غیر درج شده باشد. در واقع، وقتی مرد به زن حق توکیل به غیر را ضمن وکالت بلاعزل می دهد، تا هر زمان زن مایل بود از آن استفاده کند، به این معناست که زن به جای مرد این کار را انجام دهد. لذا زن باید این اختیار را داشته باشد که از طرف مرد وکیل بگیرد که در این مورد، الزاما باید از وکیل دادگستری استفاده کند تا به جای مرد در روند کارها حضور داشته باشد. البته دادن وکالت در طلاق به معنای سلب این اختیار از مرد نیست و اگر زن هم از وکالت در طلاق استفاده نکند، مرد می تواند از حق خود استفاده کند.

برای دریافت مشاوره تخصصی و رایگان یا همکاری با بهترین وکیل خانواده در تهران در امور طلاق، مهریه و حضانت فرزند، روی لینک وکیل خانواده کلیک کنید.

اسقاط حق تجدید نظر و فرجام در وکالت در طلاق

طرفین دعوا مطابق قانون از فرصت هایی جهت اعتراض به رای صادره علیه خود برخوردارند که از جمله آنها تجدید نظر و فرجام می باشد. با توجه به اینکه اسقاط نکردن این دو حق روند دادرسی را برای زوجین طولانی تر نموده و ممکن است باعث مشکلات عدیده ای شود، لذا معمولا این دو حق در وکالتنامه از موکل اسقاط می شود.

مدارک لازم برای وکالت بلاعزل (حق طلاق بلاعزل)

 برای وکالت رسمی محضری در ایران زوجین باید با مدارک ذیل به دفترخانه اسناد رسمی و در صورت سکونت در خارج از کشوربه سفارت و کونسولگری های ایران در خارج از کشور مراجعه نمایند.

  •  اصل شناسنامه و کارت ملی زوجین
  • سند ازدواج یا رونوشت آن

راههای ابطال یا انحلال وکالت بلاعزل طلاق

گفته شد که وکالت در طلاق می تواند با درج موارد ذکر شده به صورت بلاعزل تنظیم شود، مانند حق طلاقی که در شروط ضمن عقد نکاح آورده می شود و چون در ضمن یک عقد لازم آمده است، تا وقتی عقد برقرار است و پابرجاست، وکالت نیز غیر قابل عزل خواهد ماند. حال، با توجه به ویژگی بلاعزل بودن، راههای ابطال آن با وکالت عادی متفاوت است.

راههای ابطال وکالت بلاعزل عبارتند از:

 1_ فوت زوج یا زوجه: با فوت وکیل یا موکل عقد وکالت از بین می رود، چرا که وکالت ماهیتا عقد جایز است.

 2_ حجر زوج یا زوجه: یعنی فرد سلامت و قوه تعقل خود را از دست بدهد و مجنون شود که وکالت فسخ می گردد و اگر فرد سفیه گردد، وکالت در امور مالی که به او داده شده است باطل می گردد.

 3_ استعفای وکیل (زوجه ) از وکالت: وکیل استعفای خود را به صورت یکطرفه به موکل ( زوج ) اعلام می کند و در واقع، استعفای وکیل همان فسخ قرارداد است. اما زوج چون ضمن عقد خارج لازم، حق عزل وکیل را از خود سلب نموده، نمی تواند وکیل راعزل کند.

 4_ اقاله کردن عقد وکالت بلاعزل: یعنی هر دو طرف به دفترخانه مراجعه کنند و با تراضی و توافق با یکدیگر عقد را باطل کنند.

 5- انقضای مدت اعتبار عقد وکالت بلاعزل: یعنی برای عقد وکالت بلاعزل مدت و تاریخ تعیین شده و مدت سپری شده باشد که بعد از این مدت وکالت به خودی خودمنقضی می شود.

 6_ انجام اعمال خارج از چهارچوپ وکالت: یعنی موکل عملی انجام دهد که خارج از وکالت بوده که در صورت اثبات نادرستی، وکالت وکیل فسخ می شود.

 7_ ضم وکیل یا بکارگیری ناظر استصوابی: ضم وکیل یعنی موکل یک شخص ثالث مورد اعتمادش را در کنار وکیل (زوجه ) وکیل بر طلاق قرار دهد و در عمل، انگار دو وکیل برای این موضوع تعیین شده است که باید با هماهنگی هم اقدامات مربوط به وکالت را انجام دهند و انتخاب ناظر استصوابی که این روش نیز قدرت تصمیم گیری وکیل را محدود نموده و وکالت در طلاق را بی اثر می کند.

 مدارک لازم برای دادخواست تنفیذ (تایید) عزل وکیل

  • کارت ملی و شناسنامه زوج
  • وکالتنامه ای که مورد درخواست ابطال است
  • تمامی مدارک استنادی مرتبط با موضوع
  • استشهادیه

آیا بعد از دادن وکالت با رعایت تمام شرایط قانونی، زوج می تواند مانع انجام طلاق شود؟

خیر، اگر وکالت بلاعزل بوده و تمام موارد قانونی در آن رعایت شده باشد زوج دیگر نمی تواند مانع طلاق شود.

آیا در موارد دادن وکالت در طلاق به زوجه، امکان ثبت طلاق در دفترخانه بدون شناسنامه زوج وجود دارد؟

بله، در مورد وکالت در طلاق نیازی به شناسنامه زوج نخواهد بود و طلاق زوجه با همان وکالتنامه طلاق و دادنامه و ارائه مدارک شناسایی زوجه به دفترخانه، قابل ثبت خواهد بود.

آیا در موارد وکالت در طلاق، بخشیدن مهریه اجباری است؟

با توجه به این که این اعطای وکالت از طرف زوج به زوجه داده می شود موضوع مهریه و سایر حقوق مالی کاملا به توافقات طرفین و البته قبول زوج خواهد داشت که در چه شرایطی حاضر به دادن وکالت در طلاق خواهد بود.

چنانچه زوجه یک بار از وکالت محضری استفاده نموده اما پس از صدور حکم، آن را به دفترخانه ارائه نداده و طلاق را ثبت نکرده باشد آیا امکان استفاده مجدد از وکالتنامه را خواهد داشت؟

بله، چون دادنامه طلاق تا ثبت نشود اعتباری نخواهد داشت. لذا استفاده مجدد از وکالتنامه در این شرایط منع قانونی ندارد.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 5 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 6

هنوز امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *