قوانین طلاق در ایتالیا

قوانین طلاق در ایتالیا | وکیل طلاق ایرانیان مقیم ایتالیا
5
(3)

قوانین مربوط به ازدواج و طلاق در کشورهای مختلف متفاوت است و تحت تأثیر عوامل مذهبی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارند. مهاجران ایرانی باید مراحل طلاق را در هم کشور محل اقامت و هم بر اساس قوانین ایران پیگیری کنند. برای شروع اهمیتی ندارد که برای طلاق با قانون کدام کشور اقدام می کنید. اما در نهایت هر دو طلاق باید به ثبت برسد.

تماس با کارشناسان ندای حق

در این مقاله به بحث طلاق در ایتالیا برای مهاجران ایرانی با در نظر گرفتن قوانین ایران و ایتالیا می‌پردازیم.

قوانین طلاق در ایتالیا

مقررات در ایتالیا تحت تأثیر فرهنگ کلیسا و مذهب کاتولیک است و در نتیجه، این دیدگاه برای دادگاه های کشور ایران غیر قابل ‌قبول است. قوانین حاکم بر طلاق ایرانیان مقیم ایتالیا بستگی به وضعیت ازدواج و تابعیت زوجین دارد.

ازدواج در ایتالیا: طلاق هم طبق قانون ایتالیا صورت می گیرد.

ازدواج در ایران و مهاجرت و سکونت در ایتالیا: طلاق طبق قوانین ایران انجام می شود.

ازدواج در دیگر کشورها و تابعیت دوگانه: زوجین می‌توانند با توافق یکدیگر، قانون یکی از کشورها را برای طلاق انتخاب کنند.

در مورد تقسیم اموال برخلاف اکثر کشورهای اروپایی و امریکا که به تساوی قائل هستند در ایتالیا این گونه نیست و طرفین در زمان ازدواج می توانند از دو حالت مالکیت مشترک یا جداگانه دارایی ها یکی را انتخاب کنند و البته در مورد افرادی که مهاجر هستند مالکیت مشترک (به حالت پیش فرض ) اجرا می شود. روند طلاق در ایتالیا شباهت بسیار زیادی به روند قانونی طلاق در کشور گرجستان دارد.

برای پیگیری پرونده های خود تا رسیدن به نتیجه توسط وکیل پایه یک دادگستری ایرانیان مقیم خارج در امور مختلف از جمله خانواده به لینک وکیل ایرانیان خارج از کشور مراجعه کنید.

انواع طلاق در ایتالیا

در ادامه به  انواع طلاق در ایتالیا اشاره می ‌کنیم:

طلاق توافقی

در این نوع طلاق زن و شوهر متقابلاً توافق می‌کنند که ازدواج خود را خاتمه دهند و درخواست طلاق را به صورت مشترک به دادگاه تقدیم می‌کنند. سپس دادگاه شرایط زندگی و سطح تفاهم آن‌ها را ارزیابی می‌کند و سعی می‌کند بین زوجین آشتی ایجاد نماید. اما در صورتی که قاضی تشخیص دهد که سازش ممکن نیست و زوجین نتوانند به تفاهم برسند، دادگاه طلاق تشکیل می ‌شود. سپس دادگاه شرایط زوجین و شواهد موجود را برای تصمیم گیری در مورد طلاق آن‌ها بررسی می‌کند و حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

طلاق قضایی

در این نوع طلاق فقط یکی از طرفین با تقدیم درخواست به دادگاه، دادخواست طلاق را آغاز می‌کند. سپس دادگاه ادعا را بررسی نموده و شواهد را ارزیابی می‌کند تا مشخص شود که کدام طرف مسئول شکست ازدواج است.

شرایط-طلاق-ایرانیان-مقیم-ایتالیا
شرایط-طلاق-ایرانیان-مقیم-ایتالیا

شرایط طلاق برای ایرانیان مقیم ایتالیا

فرآیند طلاق در ایتالیا شامل یک دوره جدایی قبل از نهایی شدن طلاق است. این جدایی می ‌تواند توسط یک یا هر دو زوج آغاز شود. اگر فقط توسط یکی از زوجین شروع شود، مدت جدایی 12 ماه است، در حالی که اگر هر دو طرف با جدایی موافقت کنند، مدت زمان جدایی 6 ماه است.

افرادی که در ایران ازدواج کرده اند و قصد جدایی در کشور ایتالیا را دارند باید پروسه جدایی را طبق قوانین ایران نیز طی کنند تا جدایی آنها از نظر کشور ایران نیز به رسمیت شناخته شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق ایرانی

  • تکمیل فرم درخواست ثبت طلاق توسط زوجین
  • اصل شناسنامه زوجین
  • اصل و تصویر سند ازدواج زوجین
  • اصل و تصویر گذرنامه زوجین

مراحل طلاق افراد مقیم ایتالیا

مراحل طلاق در ایتالیا به دو مرحله تقسیم میشود:جدایی قبل از طلاق و طلاق. هر دو مرحله حدود 5 الی 8 ماه طول می کشد. در واقع زوجین یا یکی از آنها باید درخواست جدایی به دادگاه ارائه دهند و در صورت موافقت دادگاه، زوجین باید یک دوره ای را قبل از تشکیل دادگاه اصلی از یکدیگر جدا زندگی کنند.

در واقع فرصتی به زوجین داده می شود که در تصمیم خود تجدیدنظر کنند که در صورت عدم توافق طی پروسه تعیین شده، باید به دادگاه مراجعه نمایند و تعهدات زوجین نسبت به هم پایان پذیرفته و باید در مورد امور مالی و تقسیم اموال و حضانت فرزند توافق کنند. پس از مرحله جدایی دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

جهت پیگیری حقوقی پرونده های خانواده خود مانند طلاق، مهریه و حضانت فرزند روی لینک وکیل خانواده کلیک کنید.

وکیل-طلاق-در-ایتالیا
وکیل-طلاق-در-ایتالیا

وکیل طلاق توافقی یا یکطرفه ایرانیان مقیم ایتالیا

چنانچه زوج ایرانی هستید که نسبت به ثبت طلاق توافقی یا یکطرفه خود در ایتالیا اقدام نموده اید حضور وکیل طلاق ایرانیان مقیم خارج با توجه به بعد مسافت و طولانی بودن پروسه طلاق می تواند نقش بسزایی در پیشبرد پرونده شما در ایران را داشته باشد. نکته مهم در مورد انتخاب وکیل طلاق توافقی این است که وکیل شما لزوما باید پایه یک دادگستری باشد. چرا که کارآموزان وکالت به دلیل نداشتن اختیار اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی ، نمی‌توانند وکالت پرونده های طلاق را به عهده بگیرند.

وکالت دادن از طریق سامانه ثنا و سامانه میخکی امکان پذیر است.

چنانچه کارت ملی هوشمند و یک سیم کارت فعال در ایران نزد بستگان خود داشته باشید به راحتی می توانید در سامانه ثنای ایرانیان مقیم خارج ثبت نام نموده و از همین طریق به وکیل خود در ایران وکالت دهید و اگر کارت ملی شما هوشمند نباشد سامانه میخکی مناسب ترین گرینه است که پس از وارد نمودن اطلاعات شخصی و هویتی خود کد رهگیری دریافت نموده و پس ازتکمیل مراحل آن، وکیل مربوطه آن را از وزارت امورخارجه دریافت می نماید.

طلاق ایرانیان مقیم ایتالیا و ثبت طلاق در ایران

در ماده 14 قانون حمایت خانواده آمده است :”هرگاه یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی صالح است”. 

طبق ماده 15 قانون حمایت خانواده:”احکام دادگاه ها یا مراجع خارجی در ایران اجرا نمی ‌شود مگر اینکه دادگاه صالح در ایران به این احکام رسیدگی و حکم اجرائی صادر کند.”

فرقی نمی کند که شما در حال طلاق توافقی یا قضایی باشید، ثبت نکردن طلاق طبق قوانین ایران باعث می شود زوجیت و آثار حقوقی آن کماکان برقرار باشد به عنوان مثال زوجه می تواند از طریق دادگاه های داخل ایران از بابت مهریه، زوج را ممنوع الخروج نماید. برای ثبت طلاق ایرانی به هر حال لازم است که در برخی جلسات دادگاه شرکت نمایید و از حقوق قانونی خود دفاع کنید.

این موضوع برای ایرانی های مقیم خارج از کشور دشوار است زیرا به راحتی نمی توانند رفت و آمد کنند. در اینجا لازم است که از طریق سامانه میخک یا ثنا وارد شده و یک وکیل قانونی برای خود انتخاب نمایید. وکیل به جای شما در جلسات دادگاه شرکت می کند و پرونده را پیش می برد.

گروه حقوقی ندای حق با سال ها تجربه موفق در پرونده های مشابه ایرانیان خارج از کشور می توانند بهترین خدمات را به شما ارائه بدهند و در مورد تمامی مسیر قانونی پرونده طلاق (بدون نیاز به حضور زوجین) شما را یاری رساند.

آیا حضور ایرانیان مقیم ایتالیا برای ثبت طلاق در ایران الزامی است؟

خیر، در صورت داشتن وکیل نیاز به حضور در هیچ مرحله ای نخواهد بود.

آیا برای ایرانیان مقیم ایتالیا، ثبت طلاق در ایتالیا کفایت می کند؟

خیر، زوجینی که در ایران ازدواج نموده و قصد جدایی در ایتالیا را داشته باشند باید پروسه طلاق را طبق قوانین ایران نیز انجام دهند.

از چه طریقی می توان به وکیل در ایران وکالت داد؟

از طریق سامانه میخک و سامانه ثنا می توان به وکیل در ایران وکالت داد.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 5 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 3

هنوز امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *