قوانین طلاق در سوئد

طلاق در سوئد | وکیل طلاق ایرانیان مقیم سوئد
5
(4)

قوانین طلاق در سوئد تقریبا ساده است. در محاکم قضایی سوئد، صدور حکم طلاق نیاز به دلیل محکمه پسند ویژه و مشخصی ندارد. در واقع سوئد یکی از کشورهای پیشرو در زمینه حقوق زنان است و توجه ویژه  به امور خانوادگی دارد. دولت سوئد وفق قوانین مدنی و حقوقی خود مسائل را تنظیم نموده و در فرآیند طلاق، تصمیمات حقوقی در مورد نفقه، تقسیم دارایی‌ها، و مسائل حقوقی دیگر تحت قوانین مدنی سوئد اعمال می گردند.

اگر در سوئد زندگی می کنید و قصد طلاق دارید باید با قوانین طلاق در سوئد آشنا باشید، لذا پیشنهاد می کنیم برای تسریع روند رسیدگی به پرونده تا رسیدن به نتیجه قطعی، با وکلای با تجربه گروه حقوقی ندای حق از طریق واتساپ در ارتباط باشید.

تماس با کارشناسان ندای حق

در این مقاله، به بررسی قوانین طلاق در سوئد، مدارک و مراحل آن، و ثبت طلاق ایرانیان مقیم سوئد در ایران و وضعیت طلاق در سوئد، واقعیت‌ها و چالش‌های مرتبط با آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع طلاق در سوئد

طلاق توافقی یا مشترک: زوجین به توافق دست یافته و تصمیم به ادامه زندگی جداگانه گرفته‌اند. این نوع طلاق در عرض کمتر از یک هفته و بدون نیاز به حضور زوجین و به صرف درخواست قابل انجام می باشد مگر اینکه زوجین فرزند مشترک داشته یا در مورد تقسیم اموال توافق نکرده باشند که در این صورت دادگاه در این موارد تصمیم می گیرد.

طلاق یکطرفه یا یکسره: در برخی موارد، یکی از زوجین ممکن است بخواهد ازدواج را به پایان برساند حتی اگر دیگری تمایل به طلاق نداشته باشد. در این صورت، طلاق یکطرفه با تصمیم دادگاه صورت می گیرد. البته برای صدورحکم نیاز به دلایل خاصی نیست. به نوعی همین که دادگاه احراز کند ادامه زندگی مشترک مقدور نیست کفایت می کند.

در صورت داشتن فرزند مشترک زیر شانزده سال دادگاه یک دوره انتظار 6 ماه را لحاظ می کند که شاید زوجین از تصمیم خود منصرف شوند. در غیر این صورت دادگاه ضمن طلاق در مورد نفقه، حضانت فرزند و تقسیم دارایی تصمیم گیری می کند.

برای اخذ مشاوره تخصصی و رایگان طلاق در کشور سوئد و همکاری با وکیل پایه یک جهت پیگیری پرونده به لینک وکیل ایرانیان خارج از کشور مراجعه کنید.

شرایط طلاق در سوئد

طلاق در سوئد به شکل توافقی روند سریع تری دارد. اما در صورتی که طلاق توافقی نباشد ( طلاق یکطرفه) از جمله شرایط مهم این نوع طلاق این است که زوجین به مدت 6 ماه دوره انتظار خواهند داشت تا دادگاه بررسی های لازم را انجام دهد. چنانچه زوجین در مورد حضانت فرزند و تقسیم اموال به توافق نرسیده باشند، دادگاه در این موارد تصمیم گیری می نماید.

برای پیگیری موارد مربوط به پرونده های خانواده در تمام کشورها روی لینک وکیل خانواده کلیک کنید.

اگر زوجین هر دو ایرانی باشند، طلاق شرعی در مراکز اسلامی و جاری شدن صیغه طلاق، بدون مراجعه به محاکم قضایی سوئد کافی نبوده و در صورت عدم مراجعه به دادگاه سوئد، ثبت طلاق در دفاتر رسمی طلاق ممکن نیست.

مدارک طلاق برای ایرانیان مقیم سوئد

متقاضی باید برای ثبت طلاق یک طرفه، مدارک ذیل را تهیه و به سفارت ارائه نماید.

  • تکمیل فرم تقاضای طلاق  توسط متقاضی
  • درخواست کتبی شامل اطلاعات تاریخ دقیق ازدواج، تعداد فرزندان، علت جدایی و میزان مهریه
  •   اعلام کتبی مبنی بر بخشیدن تمام مهریه یا بخشی از آن، نفقه و یا سایر حقوق مالی زوجه
  •  اصل و ترجمه فارسی حکم قطعی طلاق صادر شده توسط دادگاه‌ سوئد که توسط وزارت خارجه سوئد تایید شده باشد
  • ترجمه فارسی طلاق سوئدی توسط دارالترجمه رسمی
  • ثبت نام در سایت میخک و ثبت درخواست وکالتنامه طلاق و اخذ کد رهگیری
  • اصل شناسنامه شخص متقاضی طلاق
  •  تصویر تمامی صفحات سند ازدواج
  • رسید مبلغ ۲۶۵ کرون  جهت تایید مهر وزارت خارجه سوئد بر روی طلاق سوئدی
  • رسید واریز  مبلغ ۱۷۵ کرون جهت تایید وکالتنامه طلاق یک طرفه
  • رسید واریز مبلغ ۱۳۰کرون جهت تایید امضای متقاضی
مراحل-طلاق-در-سوئد
مراحل-طلاق-در-سوئد

مراحل طلاق در سوئد

همان طور که در قسمت ابتدای مقاله گفتیم پروسه طلاق در سوئد سخت نیست و مراحل آن به شرح ذیل است.

  • تصمیم زوجین مبنی بر طلاق
  • مراجعه و حضور در جلسات مشاوره حقوقی طلاق
  • ثبت درخواست رسمی طلاق
  • شرکت در جلسات دادگاه برای بررسی حضانت فرزند، امور مالی و تقسیم اموال و سایر امور مرتبط با طلاق
  • تصمیم دادگاه و اعلام رسمی آن به زوجین
  •  اجرای تصمیم دادگاه مبنی بر پرداخت هزینه نگهداری از کودک، تقسیم اموال و سایر موضوعات مرتبط با آن

ثبت طلاق ایرانیان مقیم سوئد در ایران

طبق ماده 6 قانون مدنی کشور ایران ” قوانین مربوط به احوال شخصیه، از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص و ارث، در مورد کلیهٔ اتباع ایران، ولو این که مقیم در خارجه باشند، مجری خواهد بود” بنابراین ایرانیانی که در کشور سوئد زندگی می کنند هم طبق قانون کشور سوئد و هم ایران باید طلاق خود را به ثبت برسانند.

چرا که در غیر اینصورت از نظر کشور سوئد طلاق آنها قطعی و ارتباط زن و شوهر قطع گردیده و نسبت به هم مسوولیتی ندارند ولی کماکان  از نظر قانون ایران زن و شوهر هستند و تعهداتشان نسبت بهم باقی است. لذا جهت جلوگیری ازهر گونه مشکل قانونی ، حتما باید نسبت به ثبت طلاق خودچه توافقی چه یکطرفه در ایران اقدام نمایند.

هزینه طلاق در سوئد

هزینه های طلاق در سوئد متغیر و به عوامل مختلفی مانند هزینه وکیل، هزینه مشاوره و … بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه درخواست طلاق و فرم های مربوط به آن حدود 450 کرون، هزینه ثبت طلاق در کنسولگری ایران 400 کرون و هزینه اجرای صیغه طلاق در مراکز اسلامی حدود 1300 کرون است. برای ایرانیان مقیم سوئد که قصد ثبت طلاق خود در ایران را نیز داشته باشند هزینه ارسال وکالتنامه میخک معادل 20 یورو خواهد بود.

وکیل-طلاق-در-سوئد
وکیل-طلاق-در-سوئد

وکیل طلاق ایرانیان مقیم سوئد

ایرانیانی که ساکن کشور سوئد بوده، برای طی کردن مراحل طلاق در سوئد باید پروسه طلاق ایرانی را نیز انجام دهند. و البته به دلیل عدم امکان حضور مداوم در ایران و هزینه های بیشتر آن، می توانند از طریق دو سامانه میخکی و یا سامانه ثنا به وکیل طلاق ایرانیان خارج ازکشور وکالت داده تا بدون نیاز به حضور آن ها مراحل ثبت طلاق در ایران پیش برود. برای انجام فرآیند طلاق ایرانی در سوئد می‌توانید از  سامانه ثنا یا سامانه‌ طلاق میخکی سوئد استفاده کنید.

سامانه ثنا

از سال ۹۵ سامانه ای در ایران راه اندازی شده که تمام خدمات قضایی و حقوقی دادگاه های ایران از طریق همین سامانه انجام می شود. اگر کارت ملی شما هوشند باشد می توانید اطلاعات شخصی خود را وارد کرده و به راحتی احراز هویت و ثبت نام نمایید که این امر مستلزم داشتن یک سیم کارت فعال متعلق به شما یا یکی از بستگان یا دوستان می باشد که کد مربوطه را دریافت کنند. بعد از تکمیل ثبت نام از همین طریق می توانید به وکیل جهت انجام پروسه طلاق یا هر کار حقوقی دیگر، وکالت دهید.

سامانه طلاق میخکی سوئد

سامانه مبخکی برای خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج راه اندازی شده است و اگر شما کارت ملی هوشمند نداشته باشید یا بنا به دلایلی امکان ثبت نام در سامانه ثنا را ندارید می توانید برای دادن وکالت طلاق به وکیل طلاق توافقی از سامانه میخکی استفاده کنید. در بدو امر با پر کردن فرم مربوطه در سامانه و ثبت اطلاعات هویتی و بعد از ثبت وکالت نامه، کد رهگیری را همراه با کد ملی ارسال نمایید. بعد از تایید هویت شما، وکیل می تواند از وزارت امور خارجه وکالتنامه را دریافت نموده و امور مربوط به طلاق رادر ایران بدون نیاز به حضور زوجین انجام دهد.

با توجه به اینکه متن وکالت های میخکی مختصر و معمولا ناقص می باشند و در اکثر موارد مورد تایید دادگاه های ایران نیست لذا توصیه می شود قبل از پر کردن متن وکالتنامه میخکی حتما متن مورد نظر را طبق نظر وکیل پرونده خود پر و تکمیل کنید.

برای ثبت طلاق در ایران از چه راهی می توان وکالت داد؟

از طریف سامانه های ثنا و میخکی می توان به وکیل ایرانیان خارج از کشور وکالت داد.

آیا برای زوجین ایرانی، ثبت طلاق شرعی کافی است؟

خیر، باید بر طبق قوانین ایران نیز فرآیند طلاق طی شود و در دفاتر طلاق ایرانی نیز ثبت شود.

آیا برای ثبت طلاق ایرانیان مقیم سوئد حضور در ایران الزامی است؟

خیر، در صورت داشتن وکیل، کلیه مراحل بدون نیاز به حضور موکل انجام خواهد شد.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 5 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 4

هنوز امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *