مراحل طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور | شرایط، مدارک و مراحل
5
(7)

طلاق یکی از مسائلی است که برای بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور با چالش‌هایی همراه است. بسیاری از این افراد در صورت بروز اختلافات خانوادگی از جمله طلاق با موانعی مانند بعد مسافت، نداشتن دسترسی به خدمات حقوقی مناسب در کشور محل اقامت و همچنین عدم آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به طلاق در کشور خود، روبرو می ‌شوند.

با توجه به شرایط ایرانیان مقیم خارج از کشور و نیاز این افراد به حمایت حقوقی در پرونده های طلاق، آگاهی از شرایط و مراحل طلاق در کشور محل اقامت و کشور مبدأ بسیار حیاتی است.

اگر مایلید از یک وکیل پایه یک و مجرب در تهران برای پیگیری پرونده ایرانیان خارج از کشور مشاوره تخصصی دریافت کنید، پیشنهاد می کنیم به صفحه وکیل ایرانیان خارج از کشور مراجعه کنید.

تماس با کارشناسان ندای حق

مراحل طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور تقریبا روندی پیچیده دارد و نیاز به تخصص و مهارت یک وکیل مجرب ضروری به نظر می رسد. هموطنان مقیم خارج از کشور می توانند با مطالعه این مطلب با مقررات مربوط به طلاق و مراحل آن آشنا شوند.

مراحل طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

در ابتدا باید به این موضوع مهم اشاره داشته باشیم که مشاوره با وکیل متخصص و آشنا به مراحل طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور می تواند شما را نسبت به حقوقی که دارید، آگاه سازد. بنابراین هرگز بدون دریافت راهنمایی از یک وکیل کارآزموده و متخصص وارد پروسه طلاق نشوید.

برای طلاق در کشور محل اقامت، ابتدا لازم است که شرایط آن به دقت بررسی شود.

اگر زوجین هر دو موافق طلاق باشند، می توانند به دادگاه مراجعه کرده و اعلام کنند که می خواهند ازدواج خود را لغو کنند. در صورتی که هر دو طرف درخواست طلاق را نداشته باشند، یکی از طرفین می‌ تواند درخواست طلاق را ارائه دهد. در این صورت، دادگاه باید شرایطی را برای طلاق تعیین کند.

در مرحله بعد، باید به دادگاه مربوطه در کشور مبدأ مراجعه کرده و درخواست طلاق را به آنجا ارائه کرد. درخواست طلاق باید شامل اسناد و مدارک مربوط به ازدواج و نیز دلایل و شواهد مربوط به اینکه زندگی مشترک دیگر ممکن نیست، باشد. بعد از بررسی دقیق پرونده طلاق، دادگاه از طرفین می خواهد که در جلسه حضور پیدا کرده و تصمیم نهایی خود را به آنها اعلام می کند.

مدارک-ثبت-طلاق-ایرانیان-مقیم-خارج (1)
مدارک-ثبت-طلاق-ایرانیان-مقیم-خارج (1)

مدارک لازم برای ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور 

ایرانیان مقیم خارج ازکشور که طلاق خود را در خارج انجام داده و ثبت نموده باشند با توجه به موضوع احوال شخصیه برای ثبت طلاق خود در ایران نیاز به ارائه مدارک ذیل دارند :

1- اصل شناسنامه زوجین 

2- اصل کارت ملی زوجین

3- حکم طلاق صادرشده از دادگاه محل اقامت زوجین باترجمه فارسی

4- برگه صیغه شرعی طلاق اخذ شده از مراکز اسلامی مورد تایید سفارت

5- سند ازدواج یا رونوشت ان 

مهریه زوجه در خارج از کشور

در مورد زوجه ای که خارج از ایران سکونت دارد، تنها از اموالی که زوج در ایران دارد می تواند مهریه خود را مطالبه نماید. چون مراجع ذیصلاح در ایران در مورد اموال و دارایی هایی که که مرد در خارج از کشور دارد، حق هیچگونه اقدامی را ندارند. با توجه به اینکه زوجه در ایران سکونت نداشته کمک گرفتن از یک وکیل طلاق و مهریه خارج از کشور که به مراحل اجرا گذاشتن مهریه آشنا باشد تاحد زیادی می تواند پروسه دریافت مهریه را سرعت ببخشد.

شرایط طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

شرایط طلاق در  هر کشور بسته به قوانین و مقررات آن کشور متفاوت است. برای نمونه، در بعضی از کشور ها، ممکن است برای طلاق نیاز به توافق طرفین باشد و در بعضی دیگر، دادگاه تصمیم نهایی را اعلام می کند. در بعضی کشور ها، ممکن است برای تصویب طلاق، نیاز به حضور طرفین در دادگاه باشد و در بعضی دیگر، این کار از طریق پست الکترونیکی یا ارسال به دادگاه از طریق وکیل امکان‌پذیر است.

بعد از تصویب طلاق، باید اقدامات لازم برای تقسیم دارایی های مشترک صورت بگیرد. در صورت رضایت، این کار به صورت توافقی بین طرفین انجام می شود و در غیر این صورت، دادگاه باید تصمیمی در این خصوص بگیرد.

وکیل-طلاق-ایرانیان-خارج-از-کشور (1)
وکیل-طلاق-ایرانیان-خارج-از-کشور (1)

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور 

با توجه به اینکه طبق قوانین در زمینه احوال شخصیه از جمله طلاق، ایرانیان مقیم خارج ازکشور باید مطیع قوانین دولتی باشند که تابعیت آن را دارند و از طرفی این روند با توجه به قوانین هر کشوری متفاوت است. لذا زوجین باید طبق قانون کشور خود نیز طلاق را ثبت نمایند چرا که در غیر این صورت زوجین کماکان در زوجیت هم باقی مانده و آثار مالی و غیر مالی ازدواج بر آنها مترتب است تا زمانی که طلاق خود را بر طبق قانون متبوع کشور خود ثبت رسمی نمایند.

با توجه به بعد مسافت و عدم امکان حضور هموطنان در داخل کشور و عدم آشنایی با قوانین روز، می توانید از دو طریق سامانه ثنا یا میخکی به وکیل خود درایران وکالت داده تا بدون حضور شما در هیچ مرحله ای پروسه پرونده را تا ثبت نهایی پیش ببرد.

سامانه ثنا

چنانچه دارای کارت ملی هوشمند و سیم کارت فعال باشید می توانید در سامانه ثنا برای ایرانیان خارج از کشور ثبت نام کرده و از همان طریق به وکیل خود در ایران وکالت دهید. برای این کار وارد سایت بنشانی internatonal.adliran.ir شده و مشخصات خود را وارد نموده و پس از طی مراحل احراز هویتی، ثبت نام شما انجام خواهد شد. 

سامانه میخک

چنانچه به هردلیلی موفق به ثبت نام در سامانه ثنا نشدید می توانید با مراجعه به سامانه بنشانی mikhak.mfa.gov.ir ثبت نام کرده و پس از دریافت کد رهگیری به کنسولگری یا سفارت کشور محل اقامت مراجعه و بعد از احراز هویت و امضاء وکالتنامه آن را به همراه مدارک برای وکیل خود در ایران ارسال کنید. دقت بفرمایید چون متن های مندرج در سامانه میخکی به صورت پیش فرض می باشند قبل از هرگونه اقدامی جهت پر نمودن وکالتنامه متن دقیق و کامل را از وکیل متخصص درامور ایرانیان خارج ازکشور دریافت کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

جمع بندی

به طور کلی هموطنان مقیم خارج از کشور بر اساس حقوق و قواعد بین الملل در مورد مسائل حقوقی خود تابع کشور ایران خواهند بود و قوانین کشوری که در آن اقامت دارند شامل حال آنها نخواهد بود. بنابراین مراحل ایرانیان مقیم خارج از کشور هر چند از پیچیدگی خاصی برخوردار است اما از نظر شکل قوانین و چگونگی پیگیری های لازم با طلاق داخلی تفاوت چندانی نخواهد داشت.

گروه حقوقی ندای حق متشکل از وکلای با تجربه در زمینه‌ خدمات حقوقی مختلف از جمله موضوعات خانواده، آماده خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز مقیم خارج از کشور است. شما می‌توانید با اعطای وکالت به وکلای مجموعه، تمامی مراحل پرونده طلاق خود را از راه دور پیگیری نموده و در جریان کامل روند پرونده قرار بگیرید. برای دریافت مشاوره با کارشناس مجموعه در واتساپ در ارتباط باشید.

برای ایرانیان مقیم خارج از کشور نحوه ارائه وکالت طلاق به چه صورت است؟

ایرانیان مقیم خارج از کشور می توانند از طریق سامانه ثنا یا میخک، به وکیل خود در ایران وکالت دهند.

مطالبه مهریه خارج از کشور از چه اموالی امکان پذیر است؟

برای خانمی که خارج ایران سکونت دارد نیز مطالبه مهریه صرفا از اموال و دارایی های داخل ایران امکان پذیر است.

آیا ثبت طلاق در ایران نیز الزامی است؟

بله، چون ایرانیان مقیم خارج در هر کجای دنیا که باشند تابع قانون دولت متبوع خود می باشند.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 5 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 7

هنوز امتیازی داده نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *