وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور | بهترین وکیل طلاق افراد مقیم خارج
4.8
(18)

در این مقاله قصد داریم درباره موضوع وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور صحبت کنیم. برای برخی از ایرانی های مقیم خارج ممکن است پروسه طلاق و جدایی رخ دهد. حال باید چکاری انجام بدهند؟ آیا باید موضوع طلاق را در دادگاه کشور مقیم پیگیری کنند یا بهتر است به ایران برگشته و به دادگاه قضایی مراجعه نمایند؟

جهت دریافت مشاوره تخصصی از وکلای با تجربه گروه حقوقی ندای حق با شماره های زیر تماس بگیرید و ضمن دریافت راهنمایی های لازم، از نحوه و مراحل رسیدگی به پرونده و هزینه های دادرسی مطلع شوید.

تماس با کارشناسان ندای حق

در ادامه مقاله به شرایط، مدارک، مراحل طلاق ایرانیان مقیم خارج و همین طور نحوه همکاری با وکیل ایرانیان مقیم خارج می پردازیم.

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور

به طور پیش فرض هر ایرانی در هر کجای دنیا که مقیم باشد در برخی امور تابع کشوری است که در آن زندگی می‌کند. مانند قوانین راهنمایی و رانندگی، مقررات حقوقی و کیفری، و … اما در یک سری امور مهم مانند ازدواج، طلاق  و ارث بایستی تابع قوانین کشور خود باشد.

اگر در خارج از کشور ساکن هستید و امکان حضور در ایران را ندارید، پیشنهاد می کنیم برای حل و فصل سریع و بدون دردسر اختلافات حقوقی خود و همکاری با بهترین وکیل ایرانیان مقیم خارج به لینک وکیل ایرانیان خارج از کشور مراجعه کنید.

یعنی اگر دو نفر ایرانی با یکدیگر ازدواج نموده و سپس مهاجرت کرده باشند، در صورت جدا شدن از هم اگر طبق قواعد کشور مقصد این کار انجام دهند طلاق آنان در ایران به رسمیت شناخته نخواهد شد. بنابراین الزامی است که وضعیت طلاق خود را در داخل ایران نیز مشخص کرده و طلاق خود را در مراجع ذی صلاح ایرانی نیز به ثبت برسانند. اما چرا؟ به دلیل عدم اعتبار احکام دادگاه ‌های کشورهای خارجی در داخل ایران.

با توجه به رویکرد متفاوت ایران از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای غربی، احکام صادره در دادگاه‌های آن‌ها در ایران قابل اجرا نیست و بایستی ابتدا مورد شناسایی یا تنفیذ قرار بگیرد. این موضوع در ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده ایران ذکر شده است که احکام صادره در دادگاه‌ های کشورهای دیگر نمی‌تواند لزوما مبنای اجرای احکام در داخل کشور ایران باشد.

برای تکمیل اطلاعات خود در این موضوع، مقاله جامع تنفیذ طلاق را مطالعه کنید.

درصورتی که گروه حقوقی ندای حق وکیل طلاق توافقی خارج از کشور شما باشد نیازی به حضور شما در هیچ یک از مراحل نیست و  از صفر تا صد کار پرونده بدون حضور شما و توسط وکیل متخصص پیگیری می شود و درصد زیادی از نگرانی های شما در طی این پروسه کم می شود.

برای دریافت مشاوره تخصصی و پیگیری موارد مربوط به پرونده های خانواده مانند طلاق، مهریه و حضانت در تهران روی لینک وکیل خانواده کلیک کنید.

نحوه همکاری با وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور

با توجه به امکان عدم حضور طولانی‌ مدت ایرانیان مهاجر در داخل کشور، بسیاری از افرادی که متقاضی طلاق هستند نمی‌ توانند مسیر قانونی پرونده را خود به تنهایی پیگیری کنند. این افراد برای انجام هر کاری که به پرونده طلاق مربوط می‌ شود به وکیلی در داخل کشور و فعال در همین حوزه نیاز دارند تا کلیه امور مربوط به صدور حکم طلاق از دادگاه، ثبت در دفترخانه، دریافت و پرداخت مهریه و … را انجام دهد. بهتر است که این وکیل در امور مربوطه تخصص کامل  داشته باشد.

وکلای ندای حق با سالها تجربه در زمینه پرونده های طلاق توافقی خارج از کشور نسبت به شرایط و قوانین طلاق ایرانیان خارج از کشور آگاهی کامل داشته و می تواند در این زمینه به شما کمک کند. لذا چنانچه نیاز به مشاوره حقوقی دارید از طریق واتساپ می توانید درخواست جلسه مشاوره با وکیل به صورت آنلاین را داشته باشید.

نکته: دقت داشته باشید طلاق به عنوان آخرین راه حل است و اگر پس از مشورت با مشاور خانواده و تلاش برای استحکام زندگی مشترک به نتیجه نرسیدید در نهایت برای انجام پروسه قانونی می توانید به گروه حقوقی وکلای ندای حق اعتماد کنید. برای مشاوره به کارشناس مجموعه در واتساپ پیام ارسال فرمایید.

انواع طلاق در خارج از کشور

نوع طلاق زوجین در خارج از کشور هم می‌ تواند مانند داخل کشور توافقی یا از سوی یکی از زوجین باشد. حسن طلاق توافقی این است که بسیاری از مسائل در آن حل و فصل خواهد شد و حداقل از تنش های بعدی جلوگیری خواهد نمود و دادگاه در این زمینه تکلیفی نخواهد داشت. از جمله مسائل مربوط به نفقه، مهریه، حضانت فرزندان، نصف کردن اموال و دارایی و مسائل دیگر. درتمام این‌ موارد می‌تواند به صورت توافقی مشخص شود که آیا مثلاً مهریه پرداخت شود یا بخشیده شود و غیره.

مدارک طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور 

طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور نیز مانند طلاق در داخل کشور مستلزم ارائه مدارکی است که عبارت از :

  • شناسنامه زوج و زوجه 
  • کارت ملی زوج و زوجه 
  • عقدنامه و اگر به هر دلیلی در دسترس نباشد رونوشت آن از دفترخانه قابل دریافت است 
  • توافق نامه زوجین 
  • گواهی عدم بارداری (که اعتبار آن مدت محدودی می باشد )

مراحل طلاق ایرانیان خارج از کشور

در مورد ایرانیان خارج از کشور نیز همچون داخل کشور گذراندن ۵ جلسه مشاوره بهزیستی اجباری است. البته رزرو این جلسات و سایر ساز و کارها توسط وکیل انجام می‌شود و روال خاص خود را دارد. جلسات مشاوره برگزار می ‌شود و در صورت بسته بودن تمام راه‌ های بازگشت، گواهی عدم سازش توسط مشاور صادر می‌گردد.

در صورتی که یکی از زوجین در ایران باشند، دادگاه‌ محل سکونت وی، محل پیگیری امور مربوط به طلاق خواهد بود. اما در صورت عدم حضور هیچ یک از زوجین در ایران، دادگاه‌های خانواده شهر تهران امور مربوطه را پیگیری خواهند کرد و وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور وکالت را برعهده خواهد گرفت.

مدارک مورد بررسی دادگاه قرار می گیرد و حکم نهایی صادر می شود. در صورت تمایل به انجام کامل فرآیند پرونده توسط وکیل، می توانید از طریق واتساپ با کارشناس گروه حقوقی ندای حق در ارتباط باشید.

آزمایش عدم بارداری طلاق ایرانیان خارج ازکشور

چنانچه زوجه در خارج ایران زندگی می کند از آنجا که برای انجام پروسه طلاق، نیاز به انجام تست عدم بارداری می باشد لذا با توجه به عدم امکان حضور در ایران، زوجه در کشور محل سکونت خود آزمایش عدم بارداری را انجام داده و نتیجه را برای وکیل خود در ایران ارسال می نماید. وکیل مربوطه نتیجه آزمایش را ترجمه رسمی نموده و به دفترخانه طلاق جهت ثبت، ارائه می دهد.

دفتر ثبت طلاق برای افراد خارج از کشور

در مورد طلاق ایرانیان خارج از کشور نیز وکیل بعد از دریافت دادنامه و قطعیت آن به دفترخانه ثبت طلاق مراجعه نموده و با استفاده از اختیارات مندرج در وکالتنامه نسبت به ثبت نهایی طلاق اقدام می نماید. 

طلاق در دفاتر اسلامی خارج از کشور

در برخی کشورها مانند آمریکا دفاتر اسلامی‌ وجود دارد که ملیت‌ های مسلمان مانند ایرانیان می ‌توانند برای امور شرعی هم‌ چون ازدواج و طلاق به آن‌ها مراجعه کنند. اما به هر حال این رویدادها بایستی به ثبت در مراجع قانونی ایران برسند. مانند سفارتخانه‌ های ایران یا در مورد خاص آمریکا، دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن. هم‌ چنین لازم است مدارک طلاق خود را به زبان کشور مقیم ترجمه کرده و به نهادهای مربوط در آن کشور ارائه دهید تا چنین رویدادی در کشور محل اقامت شما هم به رسمیت شناخته شود.

طلاق شرعی ایرانیان خارج از کشور 

طلاق شرعی به طلاقی گفته می شود که صیغه شرعی طلاق بین زوجین جاری می گردد و زوجین هم بر همان مبنا از هم جدا می شوند اما باید گفت از نظر قانونی تا طلاق ثبت نشود، اثری بر آن بار نمی گردد و سوای اینکه طلاق شرعی  از نظر عرف و جامعه نیز مورد پذیرش نیست به خاطر پیامدهایی که در آینده خواهد داشت از نظر قانونی باید ثبت رسمی شود و لی عده ای از ایرانیان مقیم خارج از کشور به انجام طلاق شرعی و برگه ای که به آن ها ارائه می شود بسنده می کنند. حال آنکه باید طلاق را از طریق اخذ رای از دادگاه طبق قوانین ایران و ثبت در دفترخانه رسمی اعتبار ببخشند.

توصیه می شود بعد از انجام طلاق شرعی نسبت به ارائه دادخواست طلاق از طریق وکیل خود در ایران اقدام نمایید چرا که وفق ماده 20 قانون حمایت خانواده اگر طلاق به صورت غیر رسمی صورت گیرد و ثبت نشود جرم محسوب ومستوجب مجازات حبس تعزیری خواهد بود. 

تکلیف مهریه زوجه در طلاق شرعی  

با توجه به اینکه گفتیم طلاق شرعی ثبت نمی شود لذا اگر زوجین به بخشیدن یا گرفتن مهریه توافق کنند چون ثبت قانونی نشده لذا هر زمان زوجه بخواهد می تواند نسبت به اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام نماید و حقوق مالی اش را از زوج مطالبه کند.

برای آگاهی از نحوه همکاری با وکیل برای دریافت مهریه در خارج از کشور و آگاهی از قوانین آن به لینک وکیل مهریه خارج از کشور مراجعه کنید.

مراحل بخشش مهریه توسط زوجه مقیم خارج از کشور

با توجه به اینکه بخشش یا بذل مهریه صرفا از طریق دفاتر اسناد رسمی قابل انجام است و بخشش آن با سند عادی معمولا قابل استناد نیست و بین زوجین باعث اختلافاتی می شود، لذا زوجه ای که ساکن خارج از کشور است به یک نفر درایران وکالت می دهد تا وی از طرف ایشان اقدام به بذل و بخشش مهریه نماید. زوجه باید ابتدا در سامانه میخک ثبت نام کرده و سپس وکالت بخشش مهریه را ثبت و کد رهگیری دریافت کند و به سفارت مراجعه کرده و وکالتنامه را امضاء کند و مرحله آخر وکیل زوجه با وکالت مربوطه به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و اقدام به ثبت رسمی سند بخشش مهریه می نماید.

البته نطر به اینکه سند بذل مهریه یک سند خاص است لذا تعداد زیادی از دفاتر اسناد رسمی  به راحتی آن را ثبت ننموده و مخصوصا در مواردی که زوجه مقیم خارج از ایران باشد به خاطر پیشگیری از مشکلات آتی به نوعی در حضور شاهد یا بستگان نزدیک زوجه اقدام به ثبت می نمایند.

نکته: بخشش و بذل و ابراء مهریه از طریق دفاتر ازدواج و طلاق و سفارت و کنسولگری قابل ثبت نمی باشد.

ثبت طلاق خارجی ایرانیان در داخل کشور 

همانطور که گفتیم طبق ماده 6 قانون مدنی اتباع ایرانی در هر کجای دنیا که باشند در احوال شخصیه از جمله طلاق تابع قوانین و مقررات دولت متبوع خود می باشند. چنانچه زن و شوهری در خارج ایران طلاق از هر نوع چه یکطرفه و چه توافقی را انجام داده باشند تا زمانی که طلاق طبق قوانین ایران در محاکم قضایی ایران مطرح و ثبت نگردد اعتباری نخواهد داشت چرا که زوجین کماکان زن و شوهر محسوب می شوند.

در این حالت، زوج می تواند زوجه را ممنوع الخروج کند و از نظر حقوق مالی از جمله مهریه چنانچه زن مهریه را نگرفته یا نبخشیده باشد می تواند آن را ضمن درخواست ممنوع الخروجی زوج، مطالبه نماید و همچنین اگر زوجه به اعتبار طلاق خارجی با مرد دیگری ازدواج کند وفق قوانین ایران این عمل جرم انگاری شده است و می تواند وی را با مشکلات عدیده ای مواجه نماید.

طلاق ایرانیان خارج از کشور به صورت غیابی

طلاق به صورت غیابی یعنی یکی از طرفین به تنهایی متقاضی طلاق است و طرف دیگر در دادگاه حاضر نشود و هیچ لایحه ای نیز ارائه ندهد یا کلا مجهول المکان باشد که در این حالت رای طلاق صادره، غیابی خواهد بود. در مورد ایرانیان مقیم خارج، یکی از پیچیده ترین نوع طلاق ها، طلاق یکطرفه است و بسته به اینکه زوج یا زوجه متقاضی طلاق باشد شرایط طلاق کاملا متفاوت است. ما دراین مقاله به توضیح هر دو حالت خواهیم پرداخت.

اگر قصد دارید در مورد طلاق غیابی خارج از کشور اطلاعات دقیقی داشته باشید و با بهترین وکیل طلاق غیابی برای ایرانیان مقیم خارج آشنا شوید، به لینک طلاق غیابی ایرانیان خارج از کشور مراجعه کنید.

زوجه متقاضی طلاق است و زوج (ساکن ایران یا خارج) موافق نیست: 

درخواست طلاق از طرف زوجه نیازمند ارائه دلایل محکمه پسند به دادگاه است و وقتی زوجه مقیم خارج از کشور باشد و متقاضی طلاق به صورت یکطرفه، پیشنهاد می کنیم حتما با یک وکیل متخصص طلاق ایرانیان خارج از کشور که در این زمینه تبحر و تجربه کافی داشته باشد مشورت کنید.

زوج متقاضی طلاق است و زوجه (ساکن ایران یا خارج) موافق نیست :

با توجه به ماده 1133 قانون مدنی حق و اختیار طلاق با مرد است و برای طلاق نیازی به دلیل خاصی ندارد و عدم رضایت زوجه از بابت فرجه های اعتراض به دادنامه احتمالا روند پرونده را طولانی تر نماید. اما چیزی که برای زوجه مقیم خارج نیز برقرار است حقوق مالی ایشان می باشد و حتی اگر زوج دلایلی هم برای طلاق به دادگاه ارائه نماید باز هم باید حقوق مالی زوجه از جمله مهریه را بپردازد. چنانچه خارج از ایران بوده و وکیل داشته باشید تمام مراحل بدون نیاز به حضور موکل در ایران انجام خواهدشد. برای مشاوره با کارشناس گروه حقوقی ندای حق در واتساپ در ارتباط باشید.

دادگاه صالح به رسیدگی طلاق ایرانیان خارج از کشور

دادگاه صالح برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور در چند حالت قابل تصور است :

1. اگر هیچ یک از زوجین در ایران سکونت نداشته باشد دادگاه شهرستان تهران صالح به رسیدگی است.

اگر زوجین، هر دو ایران نباشند ولی هر دو دارای محل سکونت موقت در ایران باشند دادگاه محل سکونت موقت زوجه صالح به رسیدگی است. 

2. اگر یکی از زوجین ایران باشد دادگاه صالح، دادگاه محل سکونت زوجی است که در ایران اقامت دارد. 

ماده 14 قانون حمایت خانواده به این موضوع تصریح دارد که”هرگاه یکی از زوجین مقیم خارج از کشور باشد، دادگاه محل اقامت طرفی که در ایران اقامت دارد برای رسیدگی صالح است.”

3. اگر زوجین مقیم خارج از کشور باشند ولی یکی از آنان در ایران سکونت موقت داشته باشد، دادگاه محل سکونت فرد ساکن در ایران و اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند، دادگاه محل سکونت موقت زوجه برای رسیدگی صالح است.

4. هرگاه هیچ یک از زوجین در ایران سکونت نداشته باشند، دادگاه شهرستان تهران صلاحیت رسیدگی را دارد، مگر آنکه زوجین برای اقامه دعوی در محل دیگر توافق کنند.

وکالت در طلاق در خارج از کشور (حق طلاق)

با توجه به اینکه حق طلاق با زوج است اما می تواند در شرایطی حق طلاق را به زوجه بدهد و درحالتی که زوجین داخل ایران باشند از طریق وکالت محضری این حق واگذار می شود و اگر خارج کشور باشند از طریق سامانه میخکی قابل انجام است. به موجب این وکالتنامه زوجه می تواند پس از دریافت این وکالتنامه به دو وکیل در ایران وکالت داده تا بدون نیاز به حضور زوجین در ایران پروسه طلاق را پیش برده و کلیه کارهای قانونی آن را انجام داده و ثبت نهایی نمایند.

وقتی زوجه وکالت در طلاق داشته باشد گرفتن وکیل دادگستری از طرف زوج اجباری است. البته دادن حق طلاق به زوجه به معنای سلب این حق از زوج نیست و زوج هم می تواند نسبت به دریافت وکالت متقابل  اقدام نماید. (مقاله سه نکته طلایی وکالت در طلاق مطالعه شود)

نحوه وکالت در طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور 

درمورد نحوه وکالت در طلاق ایرانیان خارج از کشور دو راه وجود دارد :

وکالت ثنای ایرانیان خارج از کشور

چنانچه کارت ملی هوشمند داشته باشید و یک سیم کارت فعال، با استفاده از سامانه ثنا که برای ایرانیان مقیم خارج نیز امکان ثبت نام فراهم شده است می توانید به صورت مستقیم به وکیل منتخب خود در ایران وکالت دهید. بدین منظور وارد سایت به نشانی internatonal.adliran.ir شده مشخصات خود را وارد نموده و پس از طی مراحل احراز هویتی، ثبت نام شما انجام خواهد شد.

وکالت میخکی ایرانیان خارج از کشور

چنانچه به هر دلیلی موفق به ثبت نام در سامانه ثنا نشدید با مراجعه به سامانه به نشانی mikhak.mfa.gov.ir مراحل ثبت نام را انجام داده و بعد از دریافت کد رهگیری به کنسولگری یا سفارت مراجعه و بعد از احراز هویت و امضای وکالتنامه آن را برای وکیل خود در ایران به همراه مدارک لازمه ارسال می کنید و معمولا وکالت میخکی را به یکی ازبستگان یا دوستان معتمد خود در ایران اعطا نموده تا از طریق ایشان (وکیل کاری) و از راه ثنا به وکیل دادگستری وکالت دهید.

نکته :دقت بفرمایید چون متن های مندرج در سامانه میخکی به صورت پیش فرض و احتمال زیاد ناقص می باشند قبل از هرگونه اقدامی جهت پر نمودن وکالتنامه متن دقیق و کامل را از وکیل متخصص در امور ایرانیان خارج از کشور دریافت کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

برای دادن وکالت به وکیل طلاق توافقی از طریق واتساپ به شماره 09390188663 با کارشناس ندای حق در ارتباط باشید.

سوالات متداول

ایرانیان مقیم خارج ازکشور در موضوع طلاق تابع قانون کدام کشور هستند؟

ایرانیان مقیم خارج ازکشور در موضوع طلاق، تابع قوانین ایران هستند.

ایرانیان مقیم خارج ازکشور در دعاوی طلاق چگونه میتوانند مشاوره بگیرند؟

ایرانیان خارج از کشور در موضوع و دعاوی مربوط به طلاق می توانند از طریق واتساپ با کارشناس گروه حقوقی ندای حق ارتباط بگیرند و مشاوره دریافت نمایند.

چنانچه زوجه وکالت در طلاق داشته باشد آیا نیازی به حضور زوج دردادگاه خواهدبود؟

اگرمندرجات وکالتنامه کامل باشد نیازی به حضور زوج در هیچ مرحله ای نخواهد بود.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

معدل امتیازها: 4.8 / 5. تعداد افرادی که امتیاز داده اند: 18

هنوز امتیازی داده نشده است.

6 پاسخ

    1. لطفا برای مشورت در موضوع وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور با کارشناسان خبره ندای حق به شماره واتساپ ۰۹۳۹۰۱۸۸۶۶۳ پیام بدهید.

  1. از گروه دقیق ‌و حرفه ای شما بی نهایت سپاسگذارم .توجه دقیق شما به جزئیات و اهمیتی که به مشکلات من اختصاص دادید ،واقعا تحسین برانگیز بود .کارهای طلاق من را بسیار سریعتر از آنچه که فکر میکردم در ایران انجام دادید .خیلی خوشحالم که با گروه وکالتی شما اشنا شدم .همیشه در اسرع وقت همه سؤال‌های من را با دقت جواب میدادید .با ارزوی پیشرفت همیشگی برای شما .

    1. سلام و احترام سرکار خانم کشاورز عزیز
      ممنون از پیام پر از لطف و محبت شما
      برقرارو سلامت باشید.

  2. من و همسرم در خارج از کشور هستیم. ایشون جدا زندگی میکنه یک ساله و مهریه خودش رو از طریق اجرای ثبت به اجرا گذاشته ولی چون من چیزی در ایران ندارم ممنوع الخروج هستم. آیا این ممنوع الخروجی نیاز دارد که هر شش ماه تمدید شود یا اینکه تاوقتی تکلیف مهریه تعیین نشود اتوماتیک ادامه دارد؟
    من هم میخواستم ایشان را ممنوع الخروج کنم و هم چنین اجازه تمدید گذرنامه ندهمو چگونه این امر امکان پذیر است با توجه به اینکه مکان زندگی ما در سند ازدواج ایران هست و من هم میتوانم اعلام کنم در ایران هستم و خواهم بود برای مدتی. شما میتوانید در این زمینه کمکی کنید؟

    1. بله، ممنوع الخروجی هر شش ماه نیاز به تمدید دارد. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتساپ با کارشناس مجموعه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *